Sunday, May 25, 2014

Dramaticka Tvorba

Dramatická tvorba
Dramatické umenie
Úloha: Nájsť základné informácie o dramatickom umení a pochopiť jeho podstatu v porovnaní s lyrickou a epickou tvorbou.
Vypracovanie:
Dráma:
-Dramatické umenie je umenie kolektívne (v jeho tvorbe sa zúčastňuje viac ľudí).
-Dramatické umenie je umenie syntetické (spojenie viacerých umení, napr. umenie slovesné, hudobné,tanečné,vizualne).
-Predvádza sa  na javisku, prostredníctvom hercov.
- Má spoločné znaky s epikou (dej) a s lyrikou (postavy môžu vyjadrovať svoje pocity, nálady).
-Klasické žánre drámy
- Tragédia – vznikla v Antike, je to základný dramatický žáner, v ktorom hlavná postava bojuje s nepriateľskými silami, má svoj cieľ a končí tragicky. Hlavným hrdinom je zväčša nadpriemerný človek. 
- Komédia – veselý spev,  patrí k základným dramatickým žánrom, ktorého cieľom je vyvolať u diváka smiech.
-Súčastné žánre drámy

- veselohra – je názov pre novodobú komédiu
- fraška – je situačná komika s nadsadskou
- groteska – humor (zosmiešnenie)
- qag (gek) – žartovná vložka (vsuvka)
- monodráma – ide v nej o monológ jednej postavy
- melodráma – žáner so sentimentálnym nádychom
- kabaret – humoristicko – satiristicky. žáner
- estráda – zahŕňa v sebe viacero typov žánrov

Hudobné žánre:
- opera – spev
- opereta – spev + slovo
- muzikál – spev + tanec, má dejovosť

Úloha: Urobte stručný chronologický prehľad divadelnej tvorby na Slovensku.
Vypracovanie:
Vývoj drámy na Slovensku:
Dráma sa vyvinula z náboženských obradov – pašií (pašiových hier – najprv náboženský charakter). Prvé významnejšie diela slovenskej drámy nachádzame v staršej slovenskej literatúre v období renesancie. V dramatickej tvorbe tohto obdobie prekvitali latinské humanistické školské hry s biblickou antikou a historickou tematikou. Hrávali sa v školách. Mali výchovný cieľ. Boli prehliadkou žiackych vedomostí
Slovenská stredoveká dráma
Z tohto obdobia sa zachovali kroniky a to najmä Anonymova kronika a Kronika Šimona z Kézy.
Humanisticko - renesančná dráma
Najvýznamnejším dramatikom v druhej polovici 16. stor. bol Pavel Kyrmezer. V dejinách slovenskej drámy zaujímajú popredné miesto najmä dve hry: Komédia česká o bohatci a Lazárovi, Komédia nová o vdově.
Baroková dráma
Hlavný predstaviteľom bol Eliáš Ladiver, písal protestantské hry.
Klasicistická dráma
S rozvojom Národného jazyka, slovenského meštianstva a národne uvedomelej inteligencie v prvej polovici 19. stor. vznikli možnosti utvárať vedomie ľudu a jeho vzťah k národným ideálom pomocou divadla. O šírenie divadla sa na Slovensku zaslúžil g. Fejerpataky-Belopotocký – v roku 1830 v Liptovskom Mikuláši založil prvý divadelný ochotnícky spolok.
Prvým úspešným slovenským dramatikom boli Chalúpka a Tajovský. Dramatickú tvorbu tohto obdobia úspešne rozvíjal Ján Chalúpka – diela: Všetko naopak, Trasorítka, Staruš plesnivec. Tvorba: autor ako zakladateľ novodobej klasicistickej drámy odhaľuje vo svojich hrách nedostatky života slovenského ľudu a to predovšetkým ľudskú hlúposť a obmedzenosť, odrodilstvo. Jeho hlavné dielo je Kocúrkovo s podtitulom Len aby sme v hanbe nezostali.
 Od romantizmu k realizmu
Najvýznamnejšie diela v porevolučnom období 1850 – 1875 v dramatickej tvorbe vytvoril Jonáš Záborský a Ján Palárik.
Záujem o históriu priviedol Záborského k tvorbe historických tragédií a drám Najdúch, Bitka pri Rozhanoviciach, Bátorička.
Ján Palárik mal veľký podiel na rozvíjaní demokratického základu slovenskej politiky, kultúry a literatúry v porevolučnom období: Drotár, Inkognito, Dobrodružstvo pri Obžinkoch (Zmierenie) – chcel prispieť k odstráneniu sociálnych rozdielnosti medzi ľudom a šľachtou. Jeho veselohry sa vyznačujú humorom miestami až komickosťou.
Realistická dráma (opisný realizmus)
Pavol Országh Hviezdoslav - Tragédia písaná v 5 dejstvách Herodes a Herodias
Martin Kukučín - pokus o drámu Komasácia, Bacuchovie dror
Božena Slančíková Timrava - divadelné hry Páva, Prekážky, Chudobná rodina, Odpoveď.
Jozef Gregor Tajovský – Matka, dráma – Statky –zmätky, veselohra – Ženský zákon, dráma – Blúznivci.
Statky – zmätky - autor poukazuje na to ako peniaze a majetok zhubne pôsobia na človeka, ako ho ničia. Statky spôsobujú v duši človeka zmätok.
Medzivojnová dráma
Vznikajú Slovenské národné divadlo v Bratislave, Východoslovenské divadlo v Košiciach, Divadlo Andreja Bagara v Nitre. Hrávali sa hry z dedinského prostredia – Kukučína, Tajovského a hry ľudového dramatika Ferka Urbáneka.
Predstavitelia - Ivan Stodola, Július Barč - Ivan, Peter Zvon, Ferko Urbánek.
Ivan Stodola - komédia Náš pán Minister, Čaj u pána senátora, hist. hry Kráľ Svätopluk, Marína Havranová, Básnik a smrť, memoáre Náš strýko Aure, Bačova žena.
Július Barč – Ivan - Diktátor, 3000 ľudí, satira Mastný hrniec, próza Husličky z javora, Matka.
Peter Zvon – veršovaná hra Tanec pod plačom, komédia Vzdialená zem.
Dramatická tvorba po roku 1945

Povojnoví dramatici nadväzovali na predvojnovú drámu, najmä na tvorbu Júliusa Barča - Ivana. Sústredili sa na existenciálne vyhrotené situácie. Staršia generácia dramatikov využívala tradičné postupy realistickej drámy, kým mladšia generácia začala experimentovať.

Po roku 1948 vznikajú prvé socialisticko – realistické hry zobrazujúce nové formovanie spoločnosti a medziľudských vzťahov. Hry boli bezkonfliktové. Niektorí autori sa vracali k téme organizovania robotníkov - Štefan Králik v hre Svätá Barbora. 

Začiatkom 60. rokov vzniklo veľa hier, čo súviselo aj s uvoľnenou spoločenskou a politickou klímou v období kritiky kultu osobnosti. Vznikajú nové hry nielen obsahom, ale aj formou. Ďalšou zaujímavou témou je problematika stroskotávania ideálov v hre Ivana Bukovčana Pštrosí večierok. V dráme Kým kohút nezaspieva sa Ivan Bukovčan vrátil k téme vojny.


Začiatkom 70. rokov nastáva obdobie tzv. konsolidácie. Viacerí autori začali experimentovať. Išlo napríklad o autorov divadla malých foriem: Stanislav Štepka, Lasica – Satinský, ale aj Ivan Bukovčan vo svojej dráme Sneh nad limbou. 
 80. roky  predstavujú nástup satiry a vznik autorských divadiel - STOKA, RND, ktoré sa orientujú na otázky etiky súčasného človeka a spoločnosti. V tomto období sa zrodil moderný slovenský kabaret vďaka humoristickej dvojice Lasica – Satinský.

Moderné trendy súčasnosti reprezentujú bratislavské divadlá STOKA, Astorka, Štúdio S a iné.Rozšírené sú najmä muzikálové projekty, či už pôvodné alebo prevzaté, kde originálne režijné prístupy preukázal režisér Jozef Bednárik.


Úloha: Vyhľadajte aspoň 3 tituly z aktuálneho programu činohry SND a napíšte krátku úvahu o tom, ako sa ma kultúrny človek správať v divadle. Nájdite a vymenujte aspoň  5 profesionálnych divadelných scén na Slovensku

Vypracovanie:

Georges Feydeau - Tak sa na mňa prilepila

Bláznivá komédia o tom, čo sa môže stať, ak sa muž rozhodne opustiť ženu a nie je schopný jej to povedať. No katastrofa.

Tomáš Maštalír (Bois d´ Enghien), Diana Mórová (Lucette)

Christopher Hampton: Popol a vášeň

Podľa románu Sándora Máraia Sviece dohárajú. Strhujúca rekonštrukcia o zrade, priateľstve, poľovačke a vášni.

Martin Huba (Henrik)

Elfriede Jelinek: Rechnitz - Anjel skazy

Inscenácia získala cenu DOSKY 2013 v kategórii Najlepšia scénografia (David Jařab).

Emília Vášáryová, Szidi Tobias

Úvaha o správaní v divadle
Pri návšteve divadla  základnou zásadou je, že  chodíme vždy načas a v primeranom spoločenskom oblečení. Používať mobilné telefóny a iné prístroje je nevhodné. Je neprípustné počas predstavenia rozprávať sa, čokoľvek žuť a cumľať. Citové vyjadrenia počas predstavenia sú prípustné. Náš smiech a potlesk je zrkadlom pre umelca. Samozrejme nevhodných citových prejavov sa zdržíme, ako napríklad: tľapkanie po kolene suseda, výskanie od radosti, výkriky „jupíííí“ apod. Po predstavení: Tlieskame aj keď sa nám predstavenie nepáčilo! Nebežíme a netlačíme sa do šatne, okrem toho, že je to neslušné, uberáme aj na zážitku z predstavenia.
Divadlá na Slovensku:











Radošinské naivné divadlo, Bratislava 





Nová scéna, Bratislava 




Úloha: Porovnajte charaktery a konanie hlavných postáv v uvedených dielach/ Matka, Bačova žena, Statky – zmätky, Dobrodružstvo pri obžinkoch
Vypracovanie:
Július Barč Ivan – Matka
Matka –  (Anna Pavlíčka) – vdova, má schopnosť vidieť čo sa stane jej najbližšímMilovala svoje deti. 
Jano – mocný, tvrdý chlap. Keď jeho brat odišiel do Ameriky potešil sa, lebo mu zostala aj bratova časť dedičstva po otcovi. 
Paľo – bol mierny a poslušný. Miluje Katu aj keď ona po jeho odchode do Ameriky začala chodiť z Janom.    

            


Ivan Stodola – Bačova žena
Ondrej:miloval svoju ženu, zmyslom jeho života bolo zarobiť peniaze.
Ondrej pri práci v štôlňach stratil pamäť
Prišiel z Ameriky veľmi bohatý
Istým spôsobom si chcel získať Evu prostredníctvom majetku

Eva:
milujúca žena, mala rada deti, svojho manžela, pracovitá, úctivá, citlivá

Mišo:
Miloval tiež Evu a svojho nevlastného syna
Bol dobrým manželom 
Eve vo všetkom pomáhal
         

Jozef Gregor Tajovský – Statky zmätky
Ľavkovci: Jano, Žofia – ide im o peniaze a chcú aby bol ich syn dobre zaopatrený
Ďuro – ich syn nemá záujem o Zuzku, ale o peniaze, ktoré svadbou získa, rád si v krčme vypije, napriek tomu, že je ženatý, má milenku(Beta)
Beta – suseda Ľavkovcov
Kamenskí Tomáš – tesár, nesúhlasí so svadbou, lebo nie je z lásky. Záleží mu na šťastí jeho dcéry.
Kata – jeho žena; stotožňuje sa s myšlienkou Palčíkovcov, lebo chce aby už Zuzka nemusela slúžiť
Zuzka – Dcéra Kamenských
Palčíkovci: Ondrej, Mara: chcú získať lacnú pracovnú silu do svojho domu a je im jedno, že tým zničia životy dvoch mladých ľudí.

                 

Ján Palárik – Zmierenie, alebo dobrodružstvo pri obžinkoch
Eržika – mladá grófka, chovanica baróna Kostrovického, ktorá sa hrdo hlási k slovenskému národu a so svojou spoločníčkou vymýšľa rôzne figliarstvá

Miluška – grófkina spoločníčka, dcéra rechtora Oriešku, hrdá Slovenka

barón Ľudovít Kostrovicky – študoval v Maďarsku a tam sa z neho stal hrdý Maďar, hoci jeho rod má slovenské korene, je úprimný v láske

inžinier Rohon – pomaďarčený Slovák, ktorý sa po stretnutí s Miluškou rýchlo vracia k svojim koreňom

     

Komiks: Dielo - Ján Palárik - Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch





















Úloha:
Analyzujte dielo
Identifikujte konkrétne dielo na základe ukážky a fotografie a nájdite odpovede na nasledovné otázky:














Ako autor spracoval sociálnu tému?
Aké postavy vystupujú v diele?
V akom prostredí / v akých prostrediach / sa odohráva dej?
V čom sa prejavuje sila materinskej lásky?
V ktorých iných dielach / dramatických alebo epických sleduje autor vzťahový trojuholník / žena +  dvaja muži / ?
Zhodnoťťe konanie hlavnej postavy v ľubovoľnej tragédii – súhlasíte s nim alebo nie ? Prečo?

Vypracovanie:
Ivan Stodola – Bačova žena
-Dej sa odohráva v 20 rokoch 20 storočia, v čase, keď veľa Slovákov odišlo do Ameriky za prácou.
-Eva Muranicová, Ondrej Muranica, Ondrejova matka, Michal
-Dej sa odohráva v  Demänovskej doline a  v Amerike
- Eva vie, že každý z mužov jej vezme dieťa. Vyrieši to tak, že nebude mať ani jedno dieťa, ani jedného muža. Prekole sa nožom.
Július Barč Ivan – Matka
Vzťahový trojuholník: Kata, Paľo, Jano
František Švantner – Malka
Vzťahový trojuholník: Malka, Šajban, Valach
Alfonz Bednár – Kolíska
Vzťahový trojuholník:Zita Černeková, Mišo Černek, Jožo Majerský
Milo Urban - Živý bič
Vzťahový trojuholník:Eva Hlavajová, Adam Hlavaj, notár Okolický
Jozef Ciger Hronský – Jozef Mak
Vzťahový trojuholník:Jozef Mak,  Maruša, Jula Petrisková 


Antigona – Sofokles – Antogona vystupuje ako spravodlivá a milujúca sestra. Napriek všetkému miluje svojích dvoch bratov. Súhlasím s jej konaním, lebo predstavuje ideálnu sestru a bojuje pre spravodlivosť.

Branislav Cerovski III ME











No comments:

Post a Comment