Dramatická tvorba
Dramatické umenie
Úloha: Nájsť základné informácie o dramatickom umení a pochopiť jeho
podstatu v porovnaní s lyrickou a epickou tvorbou.
Vypracovanie:
Dráma:
-Dramatické
umenie je umenie kolektívne (v jeho tvorbe sa zúčastňuje viac ľudí).
-Dramatické
umenie je umenie syntetické (spojenie viacerých umení, napr. umenie slovesné,
hudobné,tanečné,vizualne).
-Predvádza
sa na javisku, prostredníctvom hercov.
- Má spoločné znaky s epikou (dej)
a s lyrikou (postavy môžu vyjadrovať svoje pocity, nálady).
-Klasické žánre
drámy
- Tragédia –
vznikla v Antike, je to základný dramatický žáner, v ktorom hlavná postava
bojuje s nepriateľskými silami, má svoj cieľ a končí tragicky. Hlavným hrdinom
je zväčša nadpriemerný človek.
- Komédia –
veselý spev, patrí k základným
dramatickým žánrom, ktorého cieľom je vyvolať u diváka smiech.
-Súčastné žánre
drámy
- veselohra – je názov pre novodobú komédiu
- fraška – je situačná komika s nadsadskou
- groteska – humor (zosmiešnenie)
- qag (gek) – žartovná vložka (vsuvka)
- monodráma – ide v nej o monológ jednej postavy
- melodráma – žáner so sentimentálnym nádychom
- kabaret – humoristicko – satiristicky. žáner
- estráda – zahŕňa v sebe viacero typov žánrov
- fraška – je situačná komika s nadsadskou
- groteska – humor (zosmiešnenie)
- qag (gek) – žartovná vložka (vsuvka)
- monodráma – ide v nej o monológ jednej postavy
- melodráma – žáner so sentimentálnym nádychom
- kabaret – humoristicko – satiristicky. žáner
- estráda – zahŕňa v sebe viacero typov žánrov
Hudobné žánre:
- opera – spev
- opereta – spev + slovo
- muzikál – spev + tanec, má dejovosť
- opereta – spev + slovo
- muzikál – spev + tanec, má dejovosť
Úloha: Urobte stručný chronologický
prehľad divadelnej tvorby na Slovensku.
Vypracovanie:
Vývoj drámy na
Slovensku:
Dráma sa vyvinula
z náboženských obradov – pašií (pašiových hier – najprv náboženský charakter).
Prvé významnejšie diela slovenskej drámy nachádzame v staršej slovenskej
literatúre v období renesancie. V dramatickej tvorbe tohto obdobie prekvitali
latinské humanistické školské hry s biblickou antikou a historickou tematikou.
Hrávali sa v školách. Mali výchovný cieľ. Boli prehliadkou žiackych vedomostí
Slovenská stredoveká dráma
Z tohto obdobia
sa zachovali kroniky a to najmä Anonymova kronika a Kronika Šimona z Kézy.
Humanisticko - renesančná dráma
Najvýznamnejším
dramatikom v druhej polovici 16. stor. bol Pavel Kyrmezer. V dejinách
slovenskej drámy zaujímajú popredné miesto najmä dve hry: Komédia česká o
bohatci a Lazárovi, Komédia nová o vdově.
Baroková dráma
Hlavný
predstaviteľom bol Eliáš Ladiver, písal protestantské hry.
Klasicistická
dráma
S rozvojom
Národného jazyka, slovenského meštianstva a národne uvedomelej inteligencie v
prvej polovici 19. stor. vznikli možnosti utvárať vedomie ľudu a jeho vzťah k
národným ideálom pomocou divadla. O šírenie divadla sa na Slovensku zaslúžil g.
Fejerpataky-Belopotocký – v roku 1830 v Liptovskom Mikuláši
založil prvý divadelný ochotnícky spolok.
Prvým úspešným
slovenským dramatikom boli Chalúpka a Tajovský. Dramatickú tvorbu tohto obdobia
úspešne rozvíjal Ján Chalúpka – diela: Všetko naopak, Trasorítka, Staruš plesnivec.
Tvorba: autor ako zakladateľ novodobej klasicistickej drámy odhaľuje vo svojich
hrách nedostatky života slovenského ľudu a to predovšetkým ľudskú hlúposť a
obmedzenosť, odrodilstvo. Jeho hlavné dielo
je Kocúrkovo s podtitulom Len aby sme v hanbe nezostali.
Od romantizmu k realizmu
Najvýznamnejšie
diela v porevolučnom období 1850 – 1875 v dramatickej tvorbe vytvoril Jonáš
Záborský a Ján Palárik.
Záujem o históriu
priviedol Záborského k tvorbe historických tragédií a drám Najdúch, Bitka pri
Rozhanoviciach, Bátorička.
Ján Palárik mal
veľký podiel na rozvíjaní demokratického základu slovenskej politiky, kultúry a
literatúry v porevolučnom období: Drotár, Inkognito, Dobrodružstvo pri
Obžinkoch (Zmierenie) – chcel prispieť k odstráneniu sociálnych rozdielnosti
medzi ľudom a šľachtou. Jeho veselohry sa vyznačujú humorom miestami až
komickosťou.
Realistická dráma (opisný realizmus)
Pavol Országh Hviezdoslav - Tragédia
písaná v 5 dejstvách Herodes a Herodias
Martin Kukučín - pokus o drámu Komasácia, Bacuchovie dror
Martin Kukučín - pokus o drámu Komasácia, Bacuchovie dror
Božena Slančíková Timrava - divadelné hry Páva, Prekážky, Chudobná rodina, Odpoveď.
Jozef Gregor Tajovský – Matka, dráma – Statky –zmätky, veselohra – Ženský zákon, dráma
– Blúznivci.
Statky – zmätky - autor poukazuje na to ako peniaze a
majetok zhubne pôsobia na človeka, ako ho ničia. Statky spôsobujú v duši
človeka zmätok.
Medzivojnová dráma
Vznikajú
Slovenské národné divadlo v Bratislave, Východoslovenské divadlo v Košiciach,
Divadlo Andreja Bagara v Nitre. Hrávali sa hry z dedinského prostredia –
Kukučína, Tajovského a hry ľudového dramatika Ferka Urbáneka.
Predstavitelia -
Ivan Stodola, Július Barč - Ivan, Peter Zvon, Ferko Urbánek.
Ivan Stodola - komédia Náš pán Minister, Čaj u pána senátora, hist. hry Kráľ
Svätopluk, Marína Havranová, Básnik a smrť, memoáre Náš strýko Aure, Bačova
žena.
Július Barč – Ivan - Diktátor, 3000
ľudí, satira Mastný hrniec, próza Husličky z javora, Matka.
Peter Zvon – veršovaná hra Tanec pod plačom, komédia Vzdialená zem.
Dramatická
tvorba po roku 1945
Povojnoví
dramatici nadväzovali
na predvojnovú drámu, najmä na tvorbu Júliusa Barča - Ivana. Sústredili sa na existenciálne
vyhrotené situácie. Staršia generácia dramatikov využívala tradičné postupy
realistickej drámy, kým mladšia generácia začala experimentovať.
Po roku 1948 vznikajú prvé socialisticko
– realistické hry zobrazujúce
nové formovanie spoločnosti a medziľudských vzťahov. Hry boli bezkonfliktové. Niektorí
autori sa vracali k téme organizovania robotníkov - Štefan Králik v hre Svätá Barbora.
Začiatkom 60. rokov vzniklo veľa hier, čo súviselo aj s
uvoľnenou spoločenskou a politickou klímou v období kritiky kultu osobnosti. Vznikajú nové hry nielen obsahom, ale
aj formou. Ďalšou
zaujímavou témou je problematika
stroskotávania ideálov v
hre Ivana Bukovčana Pštrosí večierok. V dráme Kým kohút nezaspieva sa Ivan Bukovčan vrátil k téme vojny.
Začiatkom 70. rokov nastáva obdobie tzv. konsolidácie. Viacerí
autori začali experimentovať.
Išlo napríklad o autorov divadla malých foriem: Stanislav Štepka, Lasica –
Satinský, ale aj Ivan
Bukovčan vo
svojej dráme Sneh nad
limbou.
80. roky predstavujú nástup satiry a vznik autorských divadiel - STOKA,
RND, ktoré sa
orientujú na otázky etiky súčasného človeka a spoločnosti. V tomto období sa
zrodil moderný slovenský kabaret vďaka humoristickej dvojice Lasica – Satinský.
Moderné trendy súčasnosti reprezentujú bratislavské divadlá STOKA, Astorka, Štúdio S a iné.Rozšírené
sú najmä muzikálové projekty, či už pôvodné alebo prevzaté, kde
originálne režijné prístupy preukázal režisér Jozef Bednárik.
Úloha: Vyhľadajte aspoň 3 tituly z aktuálneho programu činohry
SND a napíšte krátku úvahu o tom, ako sa ma kultúrny človek správať v divadle.
Nájdite a vymenujte aspoň 5
profesionálnych divadelných scén na Slovensku
Vypracovanie:
Georges Feydeau - Tak sa na mňa
prilepila
Bláznivá komédia o tom, čo
sa môže stať, ak sa muž rozhodne opustiť ženu a nie je schopný jej to povedať.
No katastrofa.
Christopher Hampton: Popol a vášeň
Podľa románu Sándora Máraia
Sviece dohárajú. Strhujúca rekonštrukcia o zrade, priateľstve, poľovačke a
vášni.

Elfriede Jelinek: Rechnitz - Anjel skazy
Inscenácia získala cenu
DOSKY 2013 v kategórii Najlepšia scénografia (David Jařab).
.jpg)
Úvaha o správaní
v divadle
Pri návšteve divadla základnou zásadou je, že chodíme vždy načas a v
primeranom spoločenskom oblečení. Používať mobilné
telefóny a iné prístroje je nevhodné. Je neprípustné počas predstavenia rozprávať sa, čokoľvek
žuť a cumľať. Citové vyjadrenia počas predstavenia sú prípustné. Náš smiech a
potlesk je zrkadlom pre umelca. Samozrejme nevhodných citových prejavov sa
zdržíme, ako napríklad: tľapkanie po kolene suseda, výskanie od radosti,
výkriky „jupíííí“ apod. Po predstavení: Tlieskame aj keď sa nám
predstavenie nepáčilo! Nebežíme a netlačíme sa do šatne, okrem toho, že je to
neslušné, uberáme aj na zážitku z predstavenia.
Divadlá na Slovensku:
Radošinské naivné divadlo, Bratislava
Nová scéna,
Bratislava
Úloha: Porovnajte charaktery a konanie
hlavných postáv v uvedených dielach/ Matka, Bačova žena, Statky – zmätky,
Dobrodružstvo pri obžinkoch
Vypracovanie:
Július Barč Ivan – Matka
Matka – (Anna Pavlíčka) – vdova, má schopnosť vidieť čo sa
stane jej najbližšímMilovala svoje deti.
Jano – mocný, tvrdý
chlap. Keď jeho brat odišiel do Ameriky potešil sa, lebo mu zostala aj bratova
časť dedičstva po otcovi.
Paľo – bol mierny a poslušný. Miluje Katu aj keď ona po jeho odchode
do Ameriky začala chodiť z Janom.
Ivan Stodola –
Bačova žena
Ondrej:miloval svoju ženu, zmyslom jeho
života bolo zarobiť peniaze.
Ondrej pri práci v štôlňach stratil pamäť
Prišiel z Ameriky veľmi bohatý
Istým spôsobom si chcel získať Evu prostredníctvom majetku
Eva:
milujúca žena, mala rada deti, svojho manžela, pracovitá, úctivá, citlivá
Mišo:
Miloval tiež Evu a svojho nevlastného syna
Bol dobrým manželom
Eve vo všetkom pomáhal
Ondrej pri práci v štôlňach stratil pamäť
Prišiel z Ameriky veľmi bohatý
Istým spôsobom si chcel získať Evu prostredníctvom majetku
Eva:
milujúca žena, mala rada deti, svojho manžela, pracovitá, úctivá, citlivá
Mišo:
Miloval tiež Evu a svojho nevlastného syna
Bol dobrým manželom
Eve vo všetkom pomáhal


Jozef Gregor Tajovský – Statky zmätky
Ľavkovci: Jano,
Žofia – ide im o peniaze a chcú aby bol ich syn dobre zaopatrený
Ďuro – ich syn
nemá záujem o Zuzku, ale o peniaze, ktoré svadbou získa, rád si v krčme vypije,
napriek tomu, že je ženatý, má milenku(Beta)
Beta – suseda
Ľavkovcov
Kamenskí Tomáš
– tesár, nesúhlasí so svadbou, lebo nie je z lásky. Záleží mu na šťastí jeho
dcéry.
Kata – jeho
žena; stotožňuje sa s myšlienkou Palčíkovcov, lebo chce aby už Zuzka nemusela
slúžiť
Zuzka – Dcéra Kamenských
Palčíkovci:
Ondrej, Mara: chcú získať lacnú pracovnú silu do svojho domu a je im jedno, že
tým zničia životy dvoch mladých ľudí.


Ján Palárik –
Zmierenie, alebo dobrodružstvo pri obžinkoch
Eržika – mladá grófka, chovanica baróna Kostrovického,
ktorá sa hrdo hlási k slovenskému národu a so svojou spoločníčkou vymýšľa rôzne
figliarstvá
Miluška – grófkina spoločníčka, dcéra rechtora Oriešku,
hrdá Slovenka
barón Ľudovít Kostrovicky – študoval v Maďarsku a tam sa
z neho stal hrdý Maďar, hoci jeho rod má slovenské korene, je úprimný v láske
inžinier Rohon – pomaďarčený Slovák, ktorý sa po
stretnutí s Miluškou rýchlo vracia k svojim koreňom

Úloha:
Analyzujte dielo
Identifikujte
konkrétne dielo na základe ukážky a fotografie a nájdite odpovede na
nasledovné otázky:
Ako autor
spracoval sociálnu tému?
Aké postavy
vystupujú v diele?
V akom prostredí
/ v akých prostrediach / sa odohráva dej?
V čom sa
prejavuje sila materinskej lásky?
V ktorých iných
dielach / dramatických alebo epických sleduje autor vzťahový trojuholník / žena
+ dvaja muži / ?
Zhodnoťťe konanie
hlavnej postavy v ľubovoľnej tragédii – súhlasíte s nim alebo nie ?
Prečo?
Vypracovanie:
Ivan Stodola –
Bačova žena
-Dej sa odohráva v 20 rokoch 20 storočia, v čase,
keď veľa Slovákov odišlo do Ameriky za prácou.
-Eva Muranicová, Ondrej Muranica, Ondrejova matka, Michal
-Dej sa odohráva v Demänovskej doline a v Amerike
- Eva vie, že každý z mužov jej vezme dieťa. Vyrieši to
tak, že nebude mať ani jedno dieťa, ani jedného muža. Prekole sa nožom.
Július Barč Ivan – Matka
Vzťahový trojuholník: Kata, Paľo, Jano
Vzťahový trojuholník: Malka, Šajban, Valach
Alfonz Bednár – Kolíska
Vzťahový trojuholník:Zita Černeková, Mišo Černek, Jožo
Majerský
Milo Urban - Živý bič
Vzťahový trojuholník:Eva Hlavajová, Adam Hlavaj, notár
Okolický
Jozef Ciger Hronský – Jozef Mak
Vzťahový trojuholník:Jozef Mak, Maruša, Jula Petrisková
Antigona – Sofokles
– Antogona vystupuje ako spravodlivá a milujúca sestra. Napriek všetkému
miluje svojích dvoch bratov. Súhlasím s jej konaním, lebo predstavuje
ideálnu sestru a bojuje pre spravodlivosť.
Branislav Cerovski III ME
No comments:
Post a Comment